MR.Perfect

 

اندره "اندی" ماری (متولد ۱۵ مه ۱۹۸۷ میلادی) بازیکن حرفه‌ای تنیس اهل کشور اسکاتلند است و در رنکینگ جهانی در رتبه چهارم قرار دارد. او درباره ملیت خود می‌گوید: قبلا بارها شنیده بودم به من می گویند مورای انگلیسی! و من برای تصحیح این اشتباه یک بار بصورت علنی این واقعیت را گفتم که من متولد اسکاتلند هستم! اما بعد از آنت شایعه سازی درباره من شروع شد که او ضد انگلیسی است. تا اینکه در مسابقات ملی با قبول پیراهن ملی به همه نشان دادم که خاک من بریتانیاست و هیچ وقت ضد انگلیس نبوده‌ام. فقط دوست دارم برای کشورم بازی کنم[۱]

دوران کودکی

تقریبا سه سال داشت که مادرش راکتی به او هدیه داد، پنج ساله بود که لئون اسمیت مربی سرشناس بریتانیایی دربارهٔ او گفت: تا بحال خردسالی مثل اندی ندیده‌ام که اینگونه مثل جوان‌ها تنیس بازی کند، او در کنار مادرش جودی و برادرش جیمی به فراگیری و تمرین می‌پرداخت و مراحل ترقی را یکی پس از دیگری می‌پیمود... و همه چیز آماده شد تا اندی حالا تبدیل به مرد شماره یک تنیس بریتانیا شود. او ۱۹۰ قد دارد و دو دست است. اما در بازی‌ها از دست راست خود استفاده می‌کند. اندی تنها ۸ ساله بود که در قتل عام شهر دانبلین جان سالم به در برد او به همراه خانواده اش در سن ۱۲ سالگی به فلوریدای آمریکا مهاجرت کرد و در آنجا ساکن شد. در دسامبر ۲۰۰۴ وقتی او ۱۷ ساله بود توانست یو اس اوپن نوجوانان را کسب کند. دو هفته پس از آن او برای خود یک عضو گروهی بریتانیایی پیدا کرد تا در جام دیویس اتریش شرکت کند. اما او این بازی را ۳ بر ۲ به حریفانش واگذار کرد! د دسامبر همین سال بود که او از سوی شبکه بی بی سی بعنوان جوانترین شخصیت ورزشی بریتانیا برگزیده شد.

1999 - 2005

اندی ماری در اوپن آمریکا

این سالها در بردارنده ی افتخارات اندی ماری از سن ۱۲ تا ۱۸ سالگیست . دوره ای که این نوجوان در تنیس جوانان خود نمایی می کرد . در ۱۱ سالگی در اولین رقابت رسمی در سالیهول با برادرش روبرو شد و موفق شد در فینال این رقابت ها او را شکست دهد و نخستین شگفتی ها را خلق کند . در ۱۲ سالگی موفقیت دیگری در اورنج بول میامی بدست آورد و به قهرمان این رقابت ها در سطح جوانان رسید . اندی مدت کوتاهی هم به فراگیری فوتبال مشغول شد . اما بعد ها با جدی تر شدن آموزش تنیس فوتبال را رها کرد و به طور تخصصی به ورزش محبوبش پرداخت . ۱۵ ساله بود که به بارسلونای اسپانیا رفت و برای مدتی در آنجا زیر نظر امیلیو سانچز و بر روی زمین خاکی به تمرین و آموزش پرداخت . در همین سالها او به همراه آدری کیناف در رقابت های دوبل ال تی اِی نشنال به قهرمانی رسید و همچنین به قهرمانی انفرادی همین مسابقات نیز دست یافت . در سپتامبر ۲۰۰۳ او اولین قهرمانی خودرا در رقابت های سنیور بدست آورد . او بازی در رده ی سنیور ها را تا بیشتر از ماه مه ادامه نداد . و پس از قهرمانیش روز های خوبی را در سال ۲۰۰۳ پشت سر نگذاشت . تا اینکه در سپتامبر ۲۰۰۴ بزرگترین و باشکوه ترین قهرمانیش تا به آن روز را در کنار خانواده اش جشن گرفت، اندی موفق شد با غلبه بر سرگئی استاخوفسکی در رده جوان های گرند اسلم یو اس اوپن , جام قهرمانی را بالای سر ببرد. این موفقیت بزرگی برای این جوان ۱۷ ساله محسوب می شد . و تقریبا سرآغازی بود برای دوران طلایی ترقی و خیزی که به سمت تنیس حرفه ای بر می داشت

2005

ماری در مسیر فینالیست شدن رقابتهای اوپن آمریکا

اندی سال ۲۰۰۵ را در حالی آغاز کرد که در رده ی ۴۰۷ جهان قرار داشت . در ماه مارس او به جوانترین بازیکن بریتانیایی مبدل شد که در دیویس کاپ برای کشورش بازی می کند . سپس در ماه آوریل از رده ی جوانان به حرفه ای صعود کرد تا برای اولین رقابتش در اِی تی پی خود را آماده کند . او اولین تورنمنت خود در اِی تی پی را در هارد کورت بارسلونا تجربه کرد . او در اولین دور مغلوب جان هرنیچ شد . در هفته های بعد اندی باز هم در رده ی جونیور موفق ظاهر شد و توانست تا مرحله ی نیمه نهایی رقابت های اوپن فرانسه بالا بیاید و در این مرحله مغلوب مارین چیلیچ کروات شد . او در مرحله ی یک چهارم پایانی موفق شده بود خوان مارتین دل پوترو را پشت سر بگذارد . بعد از رولند او برای رقابت های کویینز لندن وایلد کارت تهیه کرد . اما باز هم نتوانست موفقیتی بدست آورد و علارقم بازی درخشانش در دور اول بازی ها حذف شد . بلافاصله پس از پایان این رقابت ها اندی خودرا برای ویمبلدون آماده کرد . اندی در این رقابت ها بسیار درخشان ظاهر شد و توانست در اولین مرحله جورج باستل را از پیش رو بردارد و در دور دوم مقابل رادک استپانکی که آن زمان سید ۱۴ مسابقات بود به پیروزی برسد . در دور سوم اما اندی نتوانست مقابل داوید نلبندیان به پیروزی برسد و بازی را در ۵ ست واگذار کرد ... در گرند اسلم بعدی یعنی یو اس اوپن که اندی یک بار قهرمانی در آن را در رده ی جونیور تجربه کرده بود اندی نتوانست از دور دوم بیشتر بالا بیاید . اما صحنه ی خودنمایی اندی اوپن تایلند بود که توانست پس از پشت سر گذاشتن رقیبانی چون رابین سودرلینگ و رابی گینپری در فینال با مرد شماره یک آن زمان یعنی راجر فدرر روبرو شود . گرچه در فینال بازی را به راحتی به حریف قدر خود واگذار کرد اما این موفقیت سبب شد تا اندی در ۳ اکتبر ۲۰۰۵ جزو ۱۰۰ تنیسور برتر جهان قرار بگیرد ! پس از آن اندی در رقابتهای بازل سوییس هم شرکت کرد و با اینکه موفقیت چندانی نتوانست کسب کند اما ثابت کرد که مرد اول تنیس بریتانیاست ! او در ۳ ست توانست تیم هنمن انگلیسی مرد برتر تنیس بریتانیای آن دوره را شکست دهد و خود بر جای او بنشیند . به سبب همین موفقیت هایش در سال ۲۰۰۵ , سالی که اندی طعم تنیس حرفه ای راچشید , در پایان سال بعنوان مرد برتر ورزش اسکاتلند از سوی بی بی سی برگزیده شد ! اندی سال را با رنک ۶۴ تمام کرد و مسلما این گامی بزرگ بود برای اینکه در آینده جزو ده تنیسور برتر باشد ...

2006

سالی که استارت تروفی های رنگارنگ برای اندی شروع شد ... اوایل فصل اندی با شکست دادن لیتون هیوئیت مرد شماره ۱۱ آن سالها در فینال سن خوزه توانست اولین جام اِی تی پی خود را بالای سر ّببرد . پس از آن اندی مثل همیشه در فصل خاک نتوانست موفقیت چندانی بدست آورد اما با شروع دوباره ی فصل هارد در اواخر سال بازی های اندی دوباره جان گرفتند . در سینسیناتی ۲۰۰۶ او پس از حذف کردن تیم هنمن رقیب و هموطن همیشگیش توانست مقابل راجر فدرر به پیروزی برسد و در کنار رافائل نادال تنها تنیسوری باشد که راجر فدرر را در سال ۲۰۰۶ شکست داده است ! این پیروزی بزرگی برای اندی بود ... در یو اس اما اندی تا دور چهارم بیشتر نتوانست بالا بیاید . اندی با صعودی رویایی سال را با رنکینگ ۱۷ به پایان برد .

2007

در این سال اندی برای تیم خود و در واقع مهمترین پست در تیم خود یعنی مربی مایلز مک لاگلان را برگزید . در آغاز سال با شروعی خوب توانست تا فینال رقابت های اوپن قطر صعود کند اما در فینال و در دو ست پیاپی مغلوب ایوان لیوبیچیچ شد . در اوپن استرالیا اندی تا دور چهارم بازی ها صعود کرد و در این مرحله مغلوب رافائل نادال اسپانیایی شد . پس از آن اندی به خوبی توانست از عنوان خود در سن خوزه دفاع کند و با شکست ایوو کارلوویچ در فینال دوباره جام قهرمانی این رقابت ها را بدست آورد .

2008

اتفاق بزرگی که برای اندی در این سال رخ داد صعود او به ده تنیسور برتر و قرار گرفتن کنار نام های بزرگی مثل نادال و فدرر و رادیک بود. او بعنوان سید ۹ وارد رقابت های اوپن استرالیا شد . اما اینبار بخت با او یار نبود و اندی در همان دور اول مغلوب جو ویلفرد سونگا شد ! در همین سال دومین عنوان خود یعنی Open 13 را بدست آورد . در ویمبلدون او مغلوب نادال شد و در اولین تورمنتش پس از ویمبلدون یعنی راجرز کاپ هم در مرحله ی نیممه نهایی دوباره مغلوب ماتادور اسپانیایی مرد شماره ۲ آن سال شد . اندی اولین عنوان مسترز خودرا در رقابت های مسترز سینسیناتی آمریکا با غلبه بر جوکوویچ بدست آورد . اندی هر دوست این فینال را در تایبرک به سود خود تمام کرد . در المپیک آن سال در چین او نمایش خوبی نداشت و در مرحله ی اول حذف شد . اما یکی از بهترین نمایش های او مربوط به یو اس اوپن همان سال می شود که توانست تا فینال بالا بیاید . اما در فینال مقابل فدرر ضعیف ظاهر شد و هر سه ست را واگذار کرد . در پایان سال اندی با رنک ۴ تور ای تی پی خود را به اتمام رساند .

2009

ماری در دور یک چهارم پایانی اوپن فرانسه در سال 2009

اگر به کارنامه ی اندی و قهرمانی های اون نگاهی بیندازیم بی شک ۲۰۰۹ موفقترین سال در طول دوران حرفه ای او تا به حال بوده است . در ادامه ی موفقیت های اندی در سال های پیشین سال ۲۰۰۹ هم آغاز خوبی برای او داشت . اندی در تورمنت نمایشی ابوظبی مقابل جیمز بلیک و راجر فدرر و رافائل نادال به پیروزی رسید و قهرمان شد . در ادامه او اوپن قطر را هم فتح کرد تا موفقیت هایش را تکمیل کند . پس از آن اندی تا مرحله ی چهارم استرالیا بیشتر نتوانست بالا بیاید و در تورمنت بعدی یعنی ایندین ولز در فینال مغلوب رافائل نادال مرد شماره یک آن سال شد . در فینال میامی نیز جوکوویچ صرب را در هر دوست شکست داد تا مسترزی دیگر در کارنامه اش داشته باشد . در تورمنت کویینز لندن هم با نمایشی درخشان توانست قهرمان رقبابت ها لقب بگیرد . حالا همه چیز آماده بود تا اندی ویمبلدون را از آن خود کند . در غیاب نادال اندی بعنوان سید دوم وارد این تورمنت شد . بازی های خوب اندی او را تا مرحله ی نیمه نهایی بالا آورد . اما رادیک آماده اجازه نداد که اندی به فینال راه پیدا کند . سپس اندی در مونترال خوان مارتین دل پوترو را شکست داد و قهرمان این رقابت ها شد . پس از آن در رقابت های سینسیناتی مغلوب فدرر شد و از دور مسابقات کنار رفت . اندی در حالی در مسابقات یو اس اپن شرکت کرد که از ناراحتی جزئی مچ دست رنج می برد . تا اینکه در مرحله ی یک چهارم نهایی مغلوب مارین چیلیچ کروات شد . اما اندی در همین سال بود که در برهه ای از زمان به بالاترین رنکینگ دوران بازیگری خود رسید . اندی برای مدتی مرد شماره ی ۲ جهان ماند !!

2010

همه ی چشم ها به اندی دوخته شده بود تا بالاخره به اولین گرند اسلم خود دست پیدا کند . اندی در حالی مسابقات استرالیا را آغاز کرد که سید پنجم مسابقات بود . بازی های خیره کننده و آمادگی او همه ی کارشناسان را برآن داشت تا اورا یکی از بخت های اصلی قهرمانی حتی بالا تر از نادال بدانند . و همین طور هم شد . با اینکه در بازی مقابل رافائل نادال این بایکن اسپانیایی به دلیل مصدومیت از ادامه ی بازی انصراف داد اما اندی بسیار مسلط ظاهر شد و توانست تا مرحله ی فینال به خوبی بالا بیاید . همه چیز آماده بود تا اندی اولین گرند اسلم خود را کسب کند ... اما راجر فدرر باز هم اندی را از این افتخار باز داشت و در فینال رقابت ها توانست به راحتی از سد اندی موری بگذرد و قهرمان شود . فصل خاک برای اندی مانند همیشه موفقیت خاصی نداشت . تا اینکه در رقابت های تورنتو ی امسال اندی با غلبه بر رقبای همیشگیش نادال و فدرر توانست قهرمان شود . و این آخرین افتخاری بود که اندی امسال بدان دست یافت ... چون یکی از بدترین یو اس اپن های دوران بازیگریش را امسال سپری کرد . در حالیکه همگان منتظر بودند که اندی با آمادگی کامل تا مراحل بالایی صعود کند در کمال ناباوری این بازیکن اسکاتلندی در دور سوم مغلوب واورینکا شد و از دور مسابقات کنار رفت . گرند اسلم های سال ۲۰۱۰ هم تمام شدند و چشم تمامی طرفداران او هنوز منتظر است تا اشک های اندی را پس از فتح یک گرند اسلم ببیند ... راستی تا کی باید هواداران منتظر بمانند ؟!

تورنومنت های مهم

فینال گرند اسلم ها

نتیجه سال قهرمانی سطح حریف فینال امتیاز کسب شده در فینال
نتیجه ۲۰۰۸ اوپن آمریکا هاردکور پرچم سوئیس راجر فدرر ۲–۶, ۵–۷, ۲–۶
نتیجه ۲۰۱۰ اپن استرالیا هاردکور پرچم سوئیس راجر فدرر ۳–۶, ۴–۶, ۶–۷(۱۱–۱۳)
نتیجه ۲۰۱۱ اپن استرالیا (۲) هاردکور پرچم صربستان نواک جوکوویچ ۴–۶, ۲–۶, ۳–۶

نمودار آماری

تورنومنت 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 SR W–L Win %
تورنومنت های گرند اسلم
اوپن استرالیا A 1R 4R 1R 4R F F SF ۰ / ۷ ۲۳–۷ ۷۶٫۶۷
اوپن فرانسه A 1R A 3R QF 4R SF   ۰ / ۵ ۱۴–۵ ۷۳٫۶۸
ویمبلدون 3R 4R A QF SF ,ساعت 10:39 قبل از ظهر توسط Ashkan| |

نواک جوکوویچ (به صربی: Новак Ђоковић, Novak Đoković) (زادهٔ ۲۲ مه ۱۹۸۷) در بلگراد، صربستان (یوگوسلاوی وقت)، یک تنیس‌باز حرفه‌ای صرب و نفر شمارهٔ یک دنیا در حال حاضر است.

آغاز تنیس

نواک جوکوویچ در ۲۲ می ۱۹۸۷ در بلگراد، صربستان (یوگوسلاوی سابق)، به دنیا آمد. نام پدرش سردیان ومادرش دیانا است او دو برادر کوچکتر از خود به نامهای مارکو و جورجی دارد که هردو تنیسور هستند. نواک از چهار سالگی تنیس راشروع کرد سپس در شش سالگی زیر نظر تنیسور سابق صربستان یلنا گنچیچ تنیس را ادامه داد.(۱۹۹۳) نواک شش سال در کنار گنچیچ تنیس را ادامه داد در طول این شش سال استعداد او در تنیس نظر همه را به خود جلب کرد وگنچیچ او را برای ادامه تنیس به نیکولا پیلیچ معرفی کرد ودر سال ۱۹۹۹ نواک تنیس خود را درکنار پیلیچ ادامه داد. دو سال بعد جوکوویچ چهارده ساله رقابت در مسابقات جهانی راشروع کرد وتوانست در مسابقات قهرمانی اروپا در رقابتهای تک نفره-دونفره وتیمی قهرمان شود. بعد از چند سال جوکوویچ و خانواده اش در مونته کارلو-موناکو در فرانسه اقامت گزیدند و در سال ۲۰۰۶ او باتنیسور سابق اسلواکی مارین وایدا شروع به کار کرد.

سال 2006

جوکوویچ در سال ۲۰۰۶ با رسیدن دور یک چهارم نهایی گرند اسلم رولند گاروس و دور چهارم در ویمبلدون خود رابه جمع چهل تنیسور برتر جهان رساند. سه هفته بعد از ویمبلدون او اولین قهرمانی خود را در مسابقات آمسفورت در هلند با غلبه بر نسکولاس ماسو از هلند جشن گرفت. سپس او دومین قهرمانی خود را در مسابقات متس در فرانسه بدست آورد وتوانست به جمع ۲۰ تنیسور برتر جهان ملحق شود.

سال 2007

جوکوویچ سال ۲۰۰۷ را با قهرمانی در مسابقات آدلاید در استرالیا آغاز کرد. اما در دور چهارم اولین گرند اسلم سال در استرالیا در سه ست پیاپی به فدرر باخت. نتایج او در دو مسترز ایندین ولز و میامی او را در جمع ده نفر اول جهان قرار داد او در اولین مسترز سال در ایالت کالیفرنیا ودر شهر ایندین ولز در آمریکا به فینال رسید و مقابل رافائل نادال شکست خورد اما یک هفته بعد در مسترز میامی در آمریکا در دور یک چهارم نهایی نادال راشکست داد سپس توانست به فینال برسد و با پیروزی مقابل گیرمو کانیاس از آرژانتین موفق به کسب اولین جام مسترز خود شد. او در سومین مسترز در زمینهای خاکی مونته کارلو در فرانسه در دور سوم به دیوید فرر باخت سپس به پرتغال رفت و در مسابقات استوریل در برابر ریچارد گاسکه ار فرانسه پیروز شد و به قهرمانی رسید. جوکوویچ در دو مسترز بعدی در ایتالیا و آلمان در دور یک چارم نهایی به ترتیب مقابل رافائل نادال و کارلوس مویاشکست خورد. دو هفته بعد در مسابقات گرند اسلم فرانسه برای اولین بار به نیمه نهایی یکی از مسابقات گرند اسلم رسیدو به نادال قهرمان آن مسابقات باخت. یک ماه بعد او در یک چهارم نهایی ویمبلدون در دیداری سخت مقابل مارکوس بغداتیس پیروز شد این دیدار ۵ساعت طول کشید و جوکوویچ توانست در پنج ست با نتایج ۷-۶ ۷-۶ ۶-۷ ۴-۶ ۷-۵ بازی را بسود خود به پایان برساند. در نیمه نهایی بدلبل مصدومیت ناچار به انصراف مقابل نادال شد. در مسترز مونترئال جوکوویچ بعد از بوریس بکر اولین تنیسوری شد که در یک تورنمنت نفرات اول و دوم و سوم را پشت سر هم شکست داد. او در یک چهارم نهایی اندی رادیک نفر سوم جهان در نیمه نهایی رافائل نادال نفر دوم جهان و در فینال فدرر نفر اول جهان راشکست داد و دومین قهرمانی خود را در مسابقات مسترز به دست آورد. در مسترز سینسیناتی جوکوویچ در دور دوم شکست خورد اما دو هفته بعد در گرند اسلم آمریکا به فینال رسیداین اولین فینال گرند اسلم جوکوویچ بود که در سه ست پیاپی به فدرر باخت. در پایان سال او با قهرمانی در جام وین در اتریش مقام سومی خود را در پایان سال مسجل کرد و به مسابقات پایان سال در چین راه یافت.

سال 2008

جوکوویچ سال ۲۰۰۸ را در گرند اسلم استرالیا آغاز کرد او تا دیدار نیمه نهایی به سادگی از سد حریفان گذشت و با پیروزی مقابل فدرر در سه ست پیاپی شگفتی بزرگی خلق کرد و به فینال رفت او در فینال مقابل تسونگا از فرانسه ست اول را باخت اما در سه ست بعدی پیروز شد و برای اولین بار قهرمان یکی از مسابقات گرند اسلم شد. از فوریه سال ۲۰۰۵ تا کنون این اولین بار بود که یک گرند اسلم را تنیسوری غیر از فدرر و نادال تصاحب می‌کند. این بزرگترین قهرمانی جوکوویچ در زندگی ورزشی او محسوب می‌شد. پس از قهرمانی در استرالیا او به دبی رفت اما در دور نیمه نهایی به اندی رادیک باخت. سپس در مسترز ایندین ولز با شکست ماردی فیش نهمین قهرمانی خود را بدست آورد. دهمین قهرمانی او هم در مسترز رم در ایتالیا بود که با شکست واورینکا در فینال جام قهرمانی را بالای سر برد. یک هفته بعد در نیمه نهایی مسترز هامبورگ آلمان به نادال باخت و در نیمه نهایی گرند اسلم فرانسه در برابر نادال شکست خورد سپس در زمینهای چمن کوینز در لندن باز هم به نادال باخت ودر ویمبلدون در دور دوم به مارات سافین بازی را واگذار کرد تا بعد از قهرمانیهای پی در پی در ابتدای سال باز هم قهرمانیها را به نادال وفدرر واگذار کند. در مسترز کانادا نتوانست از قهرمانی سال گذشته دفاع کند و در یک چهارم نهایی به اندی مورای باخت سپس در مسترز سینسیناتی به فینال رفت و باز هم نتوانست اندی مورای را ببرد و ۶-۷ ۶-۷ به او باخت. در بازیهای اولمپیک مدال برنز گرفت و در گرند اسلم آمریکا در نیمه نهایی به فدرر باخت. اما بالاخره در مسابقات پایان سال در چین قهرمان شد.

وی در جولای سال ۲۰۱۱ در بازی فینال ویمیلدون رافائل نادال تنیسور اسپانیایی و مرد شماره یک تنیس جهان را با نتیجه ۳ بر ۱ شکست داد تا با این شکست به نفر اول رده بندی تنیس بازان مرد جهان تبدیل شود. او در ژانویهٔ ۲۰۰۸ نخستین عنوان گرانداسلم خود را در آزاد استرالیا برد. در دور نیمه‌نهایی جوکوویچ راجر فدرر رتبهٔ یک وقت دنیا و قهرمان دور قبل را در سه سِتِ پیاپی شکست داد. در بازی نهایی هم در مقابل جو-ویفرید تسونگا با بردن سه ست در چهار ست به پیروزی رسید. پس نخستین بازیکن نمایندهٔ صربستان شد که برندهٔ یک عنوان گرانداسلم شده‌است و نیز جوان‌ترین بازیکن در که به دیدار نیمه‌نهایی هر چهار گرانداسلم رسیده‌است.

جوکوویچ در آزاد آمریکای سال ۲۰۰۷ به مقام دوم رسید. او همچنین به دور نهایی شش رسیده‌است و در چهارتای آنها برنده شده‌است. به علاوه او به دور نیمه‌نهایی آزاد فرانسه ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ و نیز آنِ مسابقات قهرمانی ویمبلدون ۲۰۰۷ رسیده‌است. وی در نخستین حضور خود در بازی‌های المپیک (پکن ۲۰۰۸) جیمز بلیک نمایندهٔ آمریکا را شکست داد و به مدال برنز دست یافت.

نواک جوکوویچ یکی از هوادران پروپاقرص باشگاه میلان ایتالیاست. او در ژوئن ۲۰۱۱ با سفر به ایتالیا پیراهن شماره ۱ را از قهرمان ایتالیا دریافت کرد.

نواک جوکوویچ
 
 
نام مستعار Novak Djokovic Miami 2012.jpg
کشور Flag of Serbia.svg صربستان
اقامت مونت کارلو, موناکو
تاریخ تولد ۲۲ مهٔ ۱۹۸۷ ‏(۲۵ سال)
محل تولد بلگراد، صربستان (یوگوسلاوی سابق)
قد ۱/۸۸ متر
تبدیل به حرفه‌ای ۲۰۰۳
شیوه‌های بازی رایت هند (بک هند با دو دست)
جایزه‌های
نقدی حرفه
۳۱٬۲۸۲٬۷۶۰ دلار
تک‌نفره
عنوان‌های حرفه: ۱
بالاترین رتبه: ۱
نتیجهٔ گرنداسلم
آزاد استرالیا قهرمان (۲۰۰۸ , ۲۰۱۱ , ۲۰۱۲)
آزاد فرانسه نیمه نهایی (۲۰۰۷ , ۲۰۰۸ , ۲۰۱۱)
ویمبلدون قهرمان (۲۰۱۱) نیمه نهایی (۲۰۰۷ , ۲۰۱۰)
آزاد آمریکا قهرمان (۲۰۱۱) فینال (۲۰۰۷ , ۲۰۱۰)
Bronze medal.svg مدال برنز (۲۰۰۸)
دونفره
بالاترین رتبه: ۱۱۴
آزاد استرالیا دور اول (۲۰۰۶ , ۲۰۰۷)
آزاد فرانسه دور اول (۲۰۰۶)
ویمبلدون دور دوم (۲۰۰۶)
آزاد آمریکا دور اول (۲۰۰۶)

نوشته شده در یک شنبه 11 تير 1391برچسب:,ساعت 9:12 بعد از ظهر توسط Ashkan| |

رافائل نادال پارٍرا (به اسپانیایی: Rafael Nadal Parera) مشهور به رافا (Rafa) (زادهٔ ۳ ژوئن ۱۹۸۶) تنیس‌باز حرفه‌ای اسپانیایی در شهر ماناکور، جزیرهٔ مایورکا از جزایر بالئارس دیده به جهان گشود. پدر او سباستین نادال، یک تاجر اسپانیایی و مالک رستوران ساپونتا و مادرش آنا ماریا پریرا نام دارد و خانه دار می‌باشد. نادال در یک خانواده کاملا ورزشی چشم به جهان گشود. عموی وی میگل آنخل نادال می‌باشد که سالها در تیم ملی فوتبال اسپانیا و نیز در تیمهای باشگاهی مایورکا و همچنین بارسلونا، فوتبال بازی کرد. لازم به ذکر است که رافایل از طرفداران باشگاه رئال مادرید اسپانیا می‌باشد! عموی دیگر وی، ، از تنیسورهای حرفه‌ای کشور اسپانیا بود، که رافائل را در حالیکه تنها ۳ سال داشت، تشویق کرد که به ورزش تنیس روی بیاورد و از همان سالها بود که وی آموزش این رشته را زیر نظر عموی خویش آغاز نمود... در سن ۸ سالگی قهرمان مسابقات تنیس زیر ۱۲ سال کشور اسپانیا شد. نادال در سن ۱۲ سالگی همزمان قهرمان مسابقات زیر ۱۲ سال اسپانیا و همچنین قهرمان مسابقات تنیس زیر ۱۲ سال اروپا شد. وی تا آن سال همزمان بطور حرفه‌ای فوتبال نیز بازی می‌کرد... ! ولی از مسابقات اروپایی به بعد، فقط تمرکزش را بر روی تنیس قرار داده و فوتبال حرفه‌ای را عملا کنار گذاشت. در سن ۱۵ سالگی وارد دنیای حرفه‌ای تنیس شد. در سال ۲۰۰۲ در حالیکه تنها ۱۶ سال داشت، توانست تا مرحله نیمه نهایی مسابقات تنیس ویمبلدون، بالا بیاید! در سن ۱۷ سالگی برای اولین بار در مقابل راجر فدرر در دور سوم مسابقات ویمبلدون قرار گرفت ولی شکست خورد.

در سن ۱۸ سالگی در جام دیویس، توانست مقام دوم را کسب کند.

در سن ۱۹ سالگی برای اولین بار در مسابقات آزاد فرانسه شرکت کرد و به اولین قهرمانی خود دست یافت...

وی مرد شماره یک تنیس جهان در رده بندی تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ می‌باشد.

نادال ۶ گرنداسلم یک نفره، مدال طلای المپیک ۲۰۰۸ در بخش یکنفره و قهرمانی جام دیویس تنیس برای تیم اسپانیا را در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۹ را در کارنامهٔ افتخارات خود دارد. نادال از تاریخ ۱۸ اوت ۲۰۰۸ تا تاریخ ۵ ژوئیه ۲۰۰۹ مرد شماره یک تنیس دنیا بود.

رافائل نادال
Nadal Australian Open 2009 2.jpg
 
نام مستعار رافا[۱]
سلطان خاک رس[۲]
کشور Flag of Spain.svg اسپانیا
اقامت ماناکور، مایورکا، اسپانیا
تاریخ تولد ۳ ژوئن ۱۹۸۶ ‏(۲۶ سال)
محل تولد ماناکور، مایورکا، اسپانیا
قد ۱۸۵ سانتی‌متر
وزن ۸۷ کیلوگرم
تبدیل به حرفه‌ای ۲۰۰۱

رفیق‌ها = راجر فدرر

شیوه‌های بازی چپ دست و بک‌هند و فورهند دودست
جایزه‌های
نقدی حرفه
۲۵۰۰۶۲۹۵
پنجم در رده‌بندی همهٰ ادوار
تک‌نفره
عنوان‌های حرفه: ۳۶
بالاترین رتبه: ۱ (۱۸ اوت ۲۰۰۸)
نتیجهٔ گرنداسلم
آزاد استرالیا برنده (
آزاد فرانسه برنده (
ویمبلدون برنده (۲۰۰۸)
آزاد آمریکا برنده (
تورنمنت‌های مهم
نیمه‌نهایی (
Gold medal.svg مدال طلا (تنیس در المپیک تابستانی ۲۰۰۸ - تک‌نفره مردان)
دونفره
عنوان‌های حرفه: ۵
بالاترین رتبه: ۲۶ (۸ اوت ۲۰۰۵)
آزاد استرالیا دور سوم (۲۰۰۴، آزاد استرالیای ۲۰۰۵ - دونفره مردان)
ویمبلدون دور دوم (قهرمانی ویمبلدون ۲۰۰۵ - دونفره مردان)
آزاد آمریکا نیمه‌نهایی (آزاد آمریکای ۲۰۰۴ - دونفره مردان)

نوشته شده در یک شنبه 11 تير 1391برچسب:,ساعت 9:11 بعد از ظهر توسط Ashkan| |

ارغوان رضایی (به فرانسوی: Aravane Rezaï) (زاده ۱۴ مارس ۱۹۸۷ در سنت اتین فرانسه) تنیس باز ایرانی‌تبار مقیم فرانسه و مشهور به «ملکه تنیس ایران» است.[۱] بالاترین رده او در رتبه‌بندی جهانی رده ۱۶ بوده‌است که در ۱۷ مه ۲۰۱۰ به‌دست آمد. او تنیس باز شماره ۲ فرانسه‌است (۲۰۱۰).

اگرچه او بیشتر به عنوان یک تنیس‌باز فرانسوی بازی می‌کند اما دو بار (در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۵) به عنوان بازیکن تیم تنیس زنان ایران، در مسابقات اسلامی زنان کسب کرده‌است و خود را ایرانی می‌داند.[۲] ارغوان رضایی، چندین بار به ایران سفر کرده‌است. او در مراسمی که برای تقدیر از ایرانیان خارج از برگزار شده بود، راکت‌های خود را به محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور هدیه کرد.

رضایی در رقابت‌های آزاد مادرید در می‌۲۰۱۰ توانست به مقام قهرمانی برسد، او در این رقابت‌ها به ترتیب بر جاستین هنن از بلژیک، زاکو پالووا از جمهوری چک، آندریا پتکوویچ، یلنا یانکوویچ از صربستان و لوسی سافارووا از جمهوری چک غلبه کرد تا پا به دیدار نهایی بگذار و در دیدار نهایی بر ونوس ویلیامز تنیس باز آمریکایی و قهرمان تنیس دونفره ویمبلدون، تنیس آزاد استرالیا و تنیس آزاد آمریکا و برنده ۳ مدال طلای المپیک و نفر شماره دو تنیس زنان غلبه کرد تا عنوان فهرمانی را به دست آورد.رضایی پس از این مسابقات در آخرین رتبه بندی تنیس بازان جهان با پنج پله صعود در رده ۱۶ ایستاد.با این وجود او تا ماه می سال ۲۰۱۰ در هیچ یک از گرنداسلم‌ها به جمع هشت نفر برتر، راه پیدا نکرده‌است.[۳]

رضایی در مسابقات سال ۲۰۰۷ استانبول به مقام دوم رسید. او با غلبه بر تنیس‌بازان سرشناسی چون ماریا شاراپوا و ونوس ویلیامز پدیده این مسابقات لقب گرفت اما در دیدار پایانی این مسابقات به دلیل آسیب دیدگی از ادامه دادن مسابقه خودداری کرد.[۴]

زندگی شخصی

پدر ارغوان، ارسلان رضایی که خودش مکانیک اتومبیل بود نقش مربی او را دارد. تنیس را در سن ۸ سالگی آغاز کرد . مادر او نوشینه که تن درمان کار است همیشه همراه ارغوان سفر می‌کند. ارغوان دارای یک برادر و یک خواهر است. او به سه زبان فارسی، انگلیسی و فرانسوی مسلط است و غذای مورد علاقه او کباب است. خودش می‌گوید که اگر تنیس بازی نمی‌کرد، دنبال تحصیلات فیزیک نجومی می‌بود، که حتماً بعد از اتمام تنیس حرفه‌ای آن کار را خواهد کرد.[۵]

سفر به ایران و پشتیبانی از محمود احمدی‌نژاد

ارغوان رضایی، چندین بار به ایران سفر کرده‌است. او در مراسمی که برای تقدیر از ایرانیان خارج از برگزار شده بود، راکت‌های خود را به محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور هدیه کرد. این صحنه در فیلم تبلیغاتی محمود احمدی نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری دهم به نمایش درآمد. ویدئوی صحبت‌های او از شبکه‌های ماهواره‌ای دولت ایران پخش شد. پدر وی در گفتگویی با بی‌بی‌سی فارسی اعلام کرد: «ارغوان این دو راکت را به آقای احمدی‌نژاد نداد، به ملت ایران داد. او این راکت‌ها را به مردم ایران به این خاطر داد که بگوید من با این راکت‌ها در میدان‌ها می‌جنگم و الا آقا احمدی‌نژاد یک کسی هست که تمام می‌شود و می‌رود، اما این راکت‌های تنیس برای ملت ایران است.»[۶]

شکایت از پدر

در ژوئن ۲۰۱۱ خبرگزاری‌های فارسی به نقل از پایگاه خبری سوپراسپارت نقل کردند که ارغوان رضایی از پدرش ارسلان رضایی به اتهام اخاذی شکایت کرده و در آن شکایت به «اذيت و آزار، خشونت و تهديد به مرگ» از طرف پدرش نیز اشاره کرده اما گزارش‌های اولیه از نبود شواهدی برای اثبات این مدعا حکایت می‌کردند[۷][۸]. پیش از این هم پدر ارغوان رضایی در برخوردی با دوست پسر ارغوان وی را به برخورد فیزیکی تهدید کرده بود و به همین خاطر از حضور در ورزشگاه‌ها منع شده بود[۹].

تاریخچه تنیس حرفه‌ای

۲۰۰۳- شرکت در مسابقه‌ای از سری فدراسیون جهانی تنیس در فرانسه.

۲۰۰۴- اولین شرکت در دوره مقدماتی آزاد فرانسه. برنده دو مسابقه از سری فدراسیون جهانی تنیس.

۲۰۰۵- رسیدن به دور دوم آزاد فرانسه که با باخت به ماریا شارپوا تمام شد. شکست در مسابقات اس-هرتگنبوش. برنده دو مدال در مسابقات سری فدراسیون جهانی تنیس.

۲۰۰۶- نقطه عطف در تنیس: یک چهارم فینال در پالرمو، هاسسلت و کلکتا؛ دوره سوم در آزاد فرانسه و دوره چهارم در آزاد آمریکا. رسیدن به رده ۴۹ در رده‌بندی تنیس انجمن تنیس زنان.

۲۰۰۷- شکست شاراپووا در استانبول. رسیدن به دوره سوم در ویمبلدون، دوره دوم در آزاد آمریکا، برای اولین بار در هر چهار گرند اسلم در یک سال. رسیدن به رده ۴۰ در رده بندی فدراسیون جهانی تنیس.

۲۰۰۸- رسیدن به دوره دوم در آوکلند (شکست شماره ۷ دنییلیدو و شماره ۳ سربتنیک و شکست به دونپرت). بهترین نتیجه در گرند اسلم آزاد استرالیا و رسیدن به دوره سوم بود ( شکست شماره ۱۳ گلوین).

۲۰۱۰- رسیدن به رده ۲۱ در رده‌بندی فدراسیون جهانی تنیس.

۲۰۱۰- ارغوان رضایی قهرمان جایزه بزرگ مادرید شد

قهرمانی در اوپن مادرید

وی در سال ۲۰۱۰ با پیروزی بر ونوس ویلیامز آمریکایی در فینال، قهرمان جایزه بزرگ مادرید شد و با واکنش مثبت رسانه‌های دولتی در ایران مواجه شده‌است. شبکه برون مرزی جام جم از خانم رضایی برای حضور در گفتگویی زنده دعوت کرد.

ارغوان رضایی
[[پرونده:Aravane Rezai 2007 Australian Open womens doubles R1.jpg|200px]]
 
کشور فرانسه
ایران
اقامت سنت اتین، فرانسه
تاریخ تولد ۱۴ مارس ۱۹۸۷
محل تولد سنت اتین، فرانسه
قد ۱۶۵ سانتیمتر
وزن ۶۲ کیلوگرم
تبدیل به حرفه‌ای یکم ژانویهٔ ۲۰۰۵
جایزه‌های
نقدی حرفه
$ ۲٬۱۸۰٬۰۰۹
تک‌نفره
عنوان‌های حرفه: ۳ دبلیوتی‌ای، ۷ آی‌تی‌اف
بالاترین رتبه: ۱۶ در ۱۷ مه ۲۰۱۰
نتیجهٔ گرنداسلم
آزاد استرالیا ۳R سال ۲۰۰۸
آزاد فرانسه ۴R سال ۲۰۰۹
ویمبلدون ۳R سال ۲۰۰۷
آزاد آمریکا ۴R سال ۲۰۰۶
دونفره
عنوان‌های حرفه: ۰
بالاترین رتبه: ۱۱۸ (مارس ۲۰۰۹)

نوشته شده در یک شنبه 11 تير 1391برچسب:,ساعت 9:8 بعد از ظهر توسط Ashkan| |

راجر فدرر(به فرانسوی: Roger Federer) (زاده: ۸ آگوست ۱۹۸۱) بازیکن سوئیسی تنیس حرفه‌ای و در حال حاضر نفر سوم رده بندی برترین تنیس بازان جهان است. تعداد زیادی از مفسران ورزشی، منتقدین تنیس، بازیگران گذشته و حال، وی را بزرگترین تنیسور تمام زمان‌ها می‌دانند. او برای ۲۳۷ هفتهٔ متوالی و مجموع ۲۸۵ هفته (۱ هفته کمتر از پیت سمپراس) در جایگاه اول فهرست برترین بازیکنان تنیس جهان بوده‌است.[۱]

فدرر ۱۶ گرنداسلم تنیس را به دست آورده‌است که از هر بازیگر مرد دیگری بیشتر است. راجر فدرر در کنار بیورن برگ ، رکورددار قهرمانی متوالی در مسابقات آزاد ویمبلدون است. او پنج سال متوالی قهرمان مسابقات تنیس ویمبلدون شده‌است.

دوران کودکی

راجر فدرر در ۸ آگوست ۱۹۸۱ در بازل سوئیس بدنیا آمد پدرش رابرت فدرر و مادرش لینت فدرر نام دارند. پس از تولد راجر به همراه خانواده، به منطقه‌ای به نام مانچسین سوییس نقل مکان کردند که در حومه شهر بازل کشور سوییس واقع است.

کودکی با یک راکت تنیس

خواهر فدرر در مورد کودکی او حرفهای جالبی می‌زند:

راجر از ۶ سالگی پای مسابقات بزرگ تنیس استرالیا و ویمبلدون می‌نشست و همین علاقه باعث شد تا پدر در ۸ سالگی او را در مدرسه تنیس ثبت نام کند. هنگامی که او ۱۰ ساله بود، همه مردم شهر با هیجان از بازی خوب او در زمین تنیس حرف می‌زدند. زمانیکه هم سن و سالان خود را با ضربات دیدنی راکت شکست می‌داد، حریفانش را در آغوش می‌گرفت و به آنها می‌گفت: شما دفعه بعد مرا خواهید برد. راجر با جدیت کامل به پیشرفت در این ورزش نائل شد و حالا خوشحالم که او یک نام بزرگ و ستاره در این ورزش است. ”

راجر در ابتدا فوتبال را هم در کنار تنیس دنبال می‌کرد، اما بعد از مدتی با رها کردن فوتبال تمرکز خود را روی تنیس گذاشت و در ۱۳ سالگی با ترک زادگاهش برای تحصیل در آکادمی حرفه‌ای تنیس سوئیس، عازم شهر زوریخ شد.

آغاز تنیس حرفه‌ای

فدرر تا ۱۶ سالگی مدام مصدوم بود و نمی‌توانست خوب و مرتب به تمرین بپردازد، اما سرانجام با بهبود مصدویت‌هایش توانست در سال ۱۹۹۸ به دنیای حرفه‌ای تنیس وارد شود و به اتحادیه تنیسورهای حرفه‌ای جهان بپیوندد. رویارویی وی با بیون بورگ در اوایل ورودش به جمع حرفه‌ای‌ها که با شکست راجر همراه بود درسهای بزرگی به وی داد و پس از شکست از این قهرمان پر آوازه آن سالها، فدرر در مسیر رو به رشد قرار گرفت. راجرر در سال ۱۹۹۸ وارد تیم دیویس کاپ سوئیس شد و در حالی که کم سن و سال ترین عضو تیم سوئیس بود بعنوان بهترین تنیسور تیم برگزیده شد. تورنمت میلان اولین تورنمنت جهانی بود که فدرر توانست به قهرمانی در آن دست یابد. فتح این تورنمنت در سال ۲۰۰۱ برای راجر محقق شد و این آغازی بود بر قهرمانی پیاپی اعجوبه تنیس جهان.

ازدواج

ناکامی‌های پی در پی فدرر، سال ۲۰۰۸ را برای او به کابوسی واقعی مبدل می‌کرد و برای هوادارانش نیز شکست‌های او قابل باور نبود. چند باخت متوالی در رویارویی با نفر دوم رده بندی بهترین‌های تنیس (رافائل نادال) او را از فرم خوب خود خارج کرد و آنقدر در طول سال گذشته باخت تا اختلاف فاحش امتیازاتش با نفرات دوم و سوم در جدول کاهش یافت. فدرر بالاخره جای خود را در جدول رده بندی به نادال داد و به رتبه دوم تنزل یافت. در چنین شرایطی بود که راجر در وب سایت شخصی اش خبر ازدواج خود را اعلام کرد. برخلاف تصور مراسم ویژه‌ای برگزار نشد و تنها دوستان نزدیک عروس و داماد امکان حضور در مجلس را یافتند. همسر او میرکا اصالت اسلواکی و تابعیت سوییس را دارد. میرکا که حدود سه سال از راجر بزرگتر است در رقابت‌های المپیک سیدنی عضو تیم تنیس زنان سوئیس بود و آشنایی راجر با وی به همین بازیها بر می‌گردد. بالاترین رتبه میرکا در رنگینک جهانی تنیس عنوان هفتاد و ششمی است که در اول سپتامبر ۲۰۰۱ به آن دست یافت.

درآمد از تنیس

راجر فدرر که در مجموع پر درآمد ترین بازیکن جهان بوده از سال ۱۹۹۸ که به جمع حرفه‌ای‌ها پیوسته تاکنون ۴۵ میلیون دلار جایزه گرفته است و اگر سال اولش را به حساب نیاوریم بطور میانگین سالی چهار و نیم میلیون دلار درآمد را به خود اختصاص داده است.[نیازمند منبع] نکته حائز اهمیت اینکه، فدرر با شکستن رکورد جوایز نقدیه پیت سمپراس، هم اکنون از این حیث نیز، در صدر موفق ترین تنیس بازان جهان، جای دارد.

افتخارات

فدرر تاکنون توانسته‌است عناوین متعددی را در دنیای تنیس از آن خود کند. از جمله فتوحات ریز و درشت وی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

وی تنها بازیکنی است که موفق شده هم مسابقات تنیس آزاد آمریکا و هم اوپن ویمبلدون را در پنج سال متوالی، فتح کند!

نکاتی جالب در مورد فدرر

  • او اولین تنسوری است که پس از متسویلاندر توانسته‌است در یک فصل، از بین چهار گرند اسلم موجود، قهرمانی در سه گرند اسلم را، از آن خود کند.
  • از ۲۰ سالگی و بعد از فوت مربیش دیگر مربی ندارد.
  • به سه زبان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی مسلط است.
راجر فدرر
[[پرونده:Roger Federer (26 June 2009, Wimbledon) 2 new.jpg|200px]]
 
نام مستعار Swiss Maestro
کشور سوییس
اقامت سوییس
تاریخ تولد ۸ اوت ۱۹۸۱ ‏(۳۰ سال)
محل تولد بازل، سوییس
قد ۱٫۸۵
وزن ۸۵ کیلوگرم
تبدیل به حرفه‌ای ۱۹۹۸
جایزه‌های
نقدی حرفه
۶۸٬۳۱۴٬۱۴۱ $
تک‌نفره
عنوان‌های حرفه: ۷۱
بالاترین رتبه: ۱ (۲ فوریهٔ ۲۰۰۴)
نتیجهٔ گرنداسلم
آزاد استرالیا برنده (آزاد استرالیای ۲۰۰۴ - تک‌نفره مردان، آزاد استرالیای ۲۰۰۶ - تک‌نفره مردان، آزاد استرالیای ۲۰۰۷ - تک‌نفره مردان، آزاد استرالیای ۲۰۱۰ - تک‌نفره مردان)
آزاد فرانسه برنده (آزاد فرانسه ۲۰۰۹ - تک‌نفره مردان)
ویمبلدون برنده (قهرمانی ویمبلدون ۲۰۰۳ - تک‌نفره مردان، قهرمانی ویمبلدون ۲۰۰۴ - تک‌نفره مردان، قهرمانی ویمبلدون ۲۰۰۵ - تک‌نفره مردان، قهرمانی ویمبلدون ۲۰۰۶ - تک‌نفره مردان، قهرمانی ویمبلدون ۲۰۰۷ - تک‌نفره مردان، قهرمانی ویمبلدون ۲۰۰۹ - تک‌نفره مردان)
آزاد آمریکا برنده (آزاد آمریکای ۲۰۰۴ - تک‌نفره مردان، آزاد آمریکای ۲۰۰۵ - تک‌نفره مردان، آزاد آمریکای ۲۰۰۶ - تک‌نفره مردان، آزاد آمریکای ۲۰۰۷ - تک‌نفره مردان، آزاد آمریکای ۲۰۰۸ - تک‌نفره مردان)
دونفره
عنوان‌های حرفه: ۸
بالاترین رتبه: ۲۴ (۹ ژوئن ۲۰۰۳)
آزاد استرالیا دور سوم (۲۰۰۳)
آزاد فرانسه دور اول (۲۰۰۰)
ویمبلدون یک‌چهارم نهایی (۲۰۰۰)
آزاد آمریکا دور سوم (۲۰۰۲)

آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اوت ۲۰۰۹.

نوشته شده در یک شنبه 11 تير 1391برچسب:,ساعت 9:5 بعد از ظهر توسط Ashkan| |

ماریا شاراپووا (به روسی: Мария Юрьевна Шарапова) (زاده ۱۹ آوریل ۱۹۸۷) تنیس‌باز مشهور روس است که در سال ۲۰۰۵ رتبه اول بین تنیس‌بازان زن دنیا را کسب کرد.

پدر و مادر وی اهل گومل بلاروس هستند اما خود ماریا در شهر نیاگان در روسیه به دنیا آمده‌است. پدر ماریا او را در سن ۷ سالگی به آمریکا برد، اما مادرش به خاطر مشکل گرفتن روادید نتوانست آن‌ها را همراهی کند. ماریا از آن زمان در آمریکا زندگی می‌کند اما ملیت روسی خود را حفظ کرده‌است.

شاراپووا در سال ۲۰۰۶ بیشترین دستمزد را در بین زنان ورزشکار دریافت کرده‌است. او همچنین در سال ۲۰۰۸ با کنار زدن رقبایی مثل ژوستین انه و آنا ایوانوویچ قهرمان اولین گرند اسلم سال یعنی مسابقات آزاد استرالیا شد.[۱]

گرند اسلم

Tournament 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 SR W–L Win %
تنیس آزاد استرالیا A A 1R 3R SF SF F W A 1R 4R F ۱ / ۸ ۳۴–۸ ۸۱%
آزاد فرانسه A A 1R QF QF آزاد فرانسه ۲۰۰۶ - تک‌نفره زنان آزاد فرانسه ۲۰۰۷ - تک‌نفره زنان 4R QF 3R SF F ۰ / ۹ ۳۰–۹ ۷۷%
قهرمانی ویمبلدون A A 4R W SF SF 4R 2R قهرمانی ویمبلدون ۲۰۰۹ - تک‌نفره زنان 4R F   ۱ / ۹ ۳۴–۸ ۸۱%
آزاد آمریکا (تنیس) A A 2R 3R SF W 3R A آزاد آمریکای ۲۰۰۹ - تک‌نفره زنان 4R 3R   ۱ / ۸ ۲۴–۷ ۷۷%
Win–Loss ۰–۰ ۰–۰ ۴–۴ ۱۵–۳ ۱۹–۴ ۲۰–۳ ۱۶–۴ ۱۱–۲ ۷–۳ ۸–۴ ۱۶–۴ ۶–۱ ۳ / ۳۴ ۱۲۲–۳۲ ۷۹%

فینال: 7 (3–3)

ماریا شاراپووا در چارچوب مسابقات رولند گاروس پاریس ۲۰۰۹

 

Outcome Year Championship Surface Opponent Score
Winner ۲۰۰۴ قهرمانی ویمبلدون Grass پرچم ایالات متحده آمریکا سرنا ویلیامز ۶–۱, ۶–۴
Winner ۲۰۰۶ آزاد آمریکا (تنیس) Hard پرچم بلژیک ژوستین انه ۶–۴, ۶–۴
Runner-up ۲۰۰۷ تنیس آزاد استرالیا Hard پرچم ایالات متحده آمریکا Serena Williams ۱–۶, ۲–۶
Winner ۲۰۰۸ Australian Open Hard پرچم صربستان آنا ایوانوویچ ۷–۵, ۶–۳
Runner-up ۲۰۱۱ Wimbledon Grass پرچم جمهوری چک پترا کویتووا ۳–۶, ۴–۶
Runner-up ۲۰۱۲ Australian Open Hard پرچم بلاروس ویکتوریا ازارنکا ۳–۶, ۰–۶
Pending ۲۰۱۲ آزاد فرانسه Clay پرچم ایتالیا Sara Errani

ماریا شاراپووا
Maria Sharapova, with 2006 Acura Classic cup.jpg
 
نام مستعار ماشا
کشور Flag of Russia.svg روسیه
اقامت بردنتون، فلوریدا، آمریکا
تاریخ تولد
نوشته شده در یک شنبه 11 تير 1391برچسب:,ساعت 9:4 بعد از ظهر توسط Ashkan| |


Power By: LoxBlog.Com